onsdag 16 juni 2010

kyrkkaffe.

Jag fick en fin bok då jag fyllde år, det heter "Kyrkkaffe bullar böner och berättelser" I dag började jag läsa i den. Kom då att tänka på , då jag för omkring 40 år sedan kom med i KAFFEGÄNGET i S:t Pauli förssamling.
Dottern 10 år gick i söndagsskolan och sonen 3 år fick börja , jag började hjälpa till där. Så blev jag tillfrågad om jag kunde komma och vara med i deras kaffegäng. Jo det kunde jag ju gärna, det var då damer som varfrån 65 - 85 år som ingick i detta gäng . Trevliga pigga damer som jag genast tyckte om att vara med. Där var Anna som alltid lagade kaffet , efter konstens alla regler , de andra dukade ,serverade m.m. där var det Greta -Elsa -Märtha - Anna_greta - Ella -Bojan -Rut och så diakonissan som hette Margareta Hane. Församlingshuset låg då jag började på Kaptensgatan ,ett stort gammalt hus. Köket på översta våningen så vi bar ner allt porslin i mangelkorgar för att duka till kaffekalasen i stora salen, kaffekannor och kakfat bars ner. Sen skulle allt upp och diskas där uppe ingen diskmaskin inte. Men roligt var det. Det var inte kyrkkaffe varje söndag då inte. Senare flyttades församlingshuset närmare kyrkan i före detta ett tingshus. Där blev det mera modernt kyrkkaffe varje söndag i församlingshuset. Träffar för äldre några oliga grupper en gång i månaden. Nu har vi kyrkkaffe i kyrkan varje söndag sen flera år tillbaks , detta förekommer i ett av sidokapellen. Nu är det vaktmästaren som lagar kyrkkaffet. Heder åt honom. Så kan det gå med våra kyrkkaffen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar